I drevna i moderna Kina u svijetu su poznate po mnogim velikim otkrićima, ostvarenjima, dostignućima. Svila, porculan, Četiri velika izuma (kompas, papir, tiskane knjige i barut) i čaj samo su neki od najznačajnijih među kineskim drevnim izumima. Također, kako u prošlosti tako i danas, Kina je poznata i kao zemlja velikih brojeva!
Ako krenemo od toga da je (pored Indije i Irana) Kina zemlja s najstarijom neprekidnom civilizacijom na svijetu koja postoji više od 4.000 godina, jasno nam je da se ne radi o nekoj običnoj zemlji.
S površinom od skoro 10 milijuna km2, 4. je najveća zemlja na svijetu dok je po popisu stanovništva iz 2021. s 1.41 milijardu stanovnika (što čini 19% svjetske populacije odnosno skoro dvostruko više stanovništva od EU i SAD sajedno, unatoč činjenici da se kinesko stanovništvo smanjilo za 76 tisuća (-0,005 posto) između 2022. i 2023. godine) jedna od najmnogoljudnijih zemalja svijeta, s oko 150 stanovnika na km2.
Spomenut ćemo Zabranjeni grad, najveći muzej na svijetu, carsku palaču koja je 500 godina bila politički centar Kine. U njoj su vladala 24 kineska vladara a čak 9.999 prostorija obavijeno je velovima tajni njihovih života kao i života konkubina i eunuha koji su osim cara bili jedini muškarci koji su tu mogli živjeti…
Ne možemo ne spomenuti Prvog kineskog cara i sve što je iza sebe ostavio. Pogotovo ne možemo ne spomenuti vojsku od terakote, besmrtnu vojsku ili “vojsku sjena“, kako su je zvali, staru preko 2.000 godina. Iskopavanja još uvijek traju, ali za sada, iskopano je 8.000 kipova glinenih ratnika (svaki se razlikuje po izgledu ne samo lica nego i kostima), 600 konja i preko 100 ratnih kola. Nalaze se u jednoj od kolijevki kneske civilizacije, u provinciji Shaanxi, u blizini Xi’ana, prijestolnice 13 kineskih dinastija koje su vladale Kinom 1.100 godina, grada koji s poviješću dugoj više od 3.100 godina predstavlja jedan od najstarijih gradova Kine.
No, tu ćemo stati, iako je niz o velikim brojevima drevne Kine tek započet; u ovom blogu pisat ćemo o nekim brojkama današnjice (izdvojili smo 5 oblasti), naravno najvećim među najvećima.
KINESKE ŽELJEZNICE
Maglev, skraćeno od magnetska levitacija, vlak je koji može razviti brzinu do 600 km na sat i predstavlja najbrže kopneno vozilo na svijetu! Ova vrsta vlakova koristi magnete koji stvaraju podizanje i potisak te lebdi na kratkoj udaljenosti od tračnica. U Kini se koristi već skoro 20 godina, ali ne postoje uvjeti za široku upotrebu jer je vlak toliko brz da još nema linija na kojom bi vozio punom brzinom. Trenutno je aktivan vlak maglev koji povezuje Šangaj i jednu njegovu zračnu luku. Iskustvo vožnje je izvanredno!
Inače, krajem 2022. godine kineske operativne željeznice premašile su duljinu od 155.000 km, uključujući i 42.000 km brzih željeznica. Iste godine, Kineska željeznica dovršila je 710,9 milijardi yuana odnosno 104,8 milijardi dolara ulaganja u fiksnu imovinu, a, pored toga, izgradila je 4.100 km novih željeznica, uključujući 2.082 km brzih linija te time ostvarila prethodnih godina zadane ciljeve. Što se ciljeva za 2023.godinu tiče, da bi unaprijedila prometne mreže, Kina planira izgraditi više od 3.000 km željeznica što će uključivati 2.500 km brzih linija. Još 2019. Kina je premašila 35.000 km pruga za velike brzine što je 2/3 ukupne duljine pruga za superbrze vlakove u svijetu; ta brojka je 2020. već iznosila 37.900 km.
BICIKLI
U Kini je 2022. bilo u opticaju 210 milijuna bicikala. Od toga se u Pekingu vozilo njih skoro 3 milijuna. Razlog nije samo to što je bicikl najjeftinije prijevozno sredstvo nego i to što ovakav način prijevoza osigurava brži prijevoz (u uvijek velikim gužvama na pekinškim cestama), ali i smanjuje zagađenje (o kom se u zadnje vrijeme puno govori i na čijem smanjenju se radi…). Kako je Peking ravan a staze izgrađene u svim dijelovima grada te su dovoljno široke, vožnja je (p)ostala aktualna, ali je i iznajmljivanje bicikala dobilo na popularnosti.
Narančasti “Mobike” i žuti “Ofo” dvije su najpoznatije kompanije za iznajmljivanje. Sve što trebate je aplikacija za iznajmljivanje. Skecinaranjem QR koda otključavate bicikl koji je nakon toga spreman za vožnju; zaključate ga tamo gdje ga parkirate. Aplikacija ima, naravno, mapu koja pokazuje gdje su najbliže parkirani bicikli te bilježi sve vaše rute i vrijeme vožnje. Za mjesečnu vožnju potrebno je izdvojiti oko 40,00 eura.
Na žalost, nije rezultat svih ovakvih startup kompanija uvijek uspiješan pa u mnogim gradovima danas imamo “groblja” bicikala, i to ne starih nego novih, očuvanih, u raznim bojama. Primjerice, Nanjing, nekadašnja prijestolnica Kine, grad u blizini Šangaja, ima problem s njih 300.000. Ovaj grad ima propisana mjesta za parkiranje bicikala, ali, u stvarnosti, ljudi najčešće parkiraju tamo gdje im je najzgodnije. Grad tako nepropisno parkirane bicikle pokupi i odloži na jedno mjesto, na jednu gomilu. Kao i kod “pauka” koji odveze nepropisno parkirano auto za što vlasnik mora platiti kaznu da bi ga vratio, tako i vlasnik kompanije mora platiti kaznu da bi preuzeo svoj nepropisno parkirani bicikl. A kazne su oko 7,00 eura (+ 2,00 eura za svaki tjedan koji bicikl nije preuzet od strane vlasnika kompanije). 7 x 300.000 i postaje jasno zašto bicikli stoje gdje stoje…
PROJEKTI
Kina je u svojoj novijoj povijesti izgradila 55 kilometara dugi most koji spaja Hong Kong, Zhuhai i Macao, najdulji most na oceanu koji ima jedan od najduljih podvodnih tunela dug skoro 7 km. Gradili su ga 8 godina a koštao je vrtoglavih 18.5 milijardi dolara. Radila ga je ista kompanija koja je radila Pelješki most, jedan od oko 600 projekata koje je Kina vodila u novije vrijeme.
41 plinovod i naftovod osigurava joj bolji pristup najvažnijim resursima dok s cestama i željezničkim prugama te s 203 mosta (koja također gradi) osigurava nove transportne poveznice s svijetom, uglavnom vezane uz projekt Belt and Road – Kina financira projekte u 112 zemalja svijeta.
Među projektima nalaze se i 199 elektrana što joj donosi nove građevinske projekte i ulaz na tržišta zemalja svijeta; Kina je 2. najveća ekonomija svijeta, najveći izvoznik na svijetu kao i najveći svjetski proizvođač velikog broja sirovina i proizvoda.
BDP
Unatoč priticima (pandemija, vanjski utjecaji…), kineski je BDP (bruto domaći proizvod) u 2022. godini narastao za 3% i iznosio je 121,0207 bilijuna yuana što je oko 17,95 milijuna USD. Inače, stopa prosjećnog rasta kineskog gospodarstva u proteklih 5 godina iznosi 5.2%. Za 2023. postavljen je cilj rasta od oko 5%.
Minimalna plaća u Kini iznosi 281,00 € dok je prosječna plaća 1.105,05 €. Primjerice, plaća zidarima u Kini iznosi 1.041,42 €, konobarima 659,66 €, tetama koje čuvaju djecu 602,03 € dok se stomaolozima plaća 4.454,43 € a arhitektima 1.831,43 €.
DIGITALNA KINA
Wechat, 6. najkorištenija platforma društvenih mreža u 2023., na mjesečnom je nivou u 2022. godini imala preko 1.3 bilijuna korisnika i 20 milijuna službenih naloga koji promoviraju različite sadržaje. Izračuni kažu da će do 2024. godine 50.6% korisnika interneta koristiti Wechat kao platformu za kupnju roba ili usluga.
Naime, korisnici putem wechata mogu kuputi ulaznice za kino, pozvati taksi, naručiti hranu, slati novac prijateljima, igrati igrice, rezervirati termine kod liječnika, plaćati račune za režije, čitati vijesti, prijavljivati se na letove, donirati dobrotvornim organizacijama, dijeliti statuse/fotografije, razgovarajte s drugim korisnicima diljem svijeta putem besplatnih tekstualnih ili glasovnih poruka kao i video poziva.
Jedna od opcija je i wechat pay koja ima 72 milijuna registriranih naloga. Zanimljivo je da je wechat u 2023. poslovao s preko 300 banaka.
Pored ovog načina kupovine, postoje i platforme modernizirane za live prodaju među kojima su glavne Douyin, RED, Taobao Live i Kuaishou. Zanimljivo je da su zabranjene nedokazane tvrdnje da proizvodi mogu potaknuti mršavljenje ili poboljšati feng shui, platforme često zabranjuju korištenje superlativa, poput “najjeftinije” ili “najbolje” kao i pušenje i dekolte. Pri tom, može se govoriti samo na mandarinskom. Bitno je istaći i da je u 2022. oko 27,2 % ukupne maloprodaje u Kini ostvareno putem interneta.
Tako je, primjerice, koristeći Taobaove usluge prijenosa u živo, a Taobao je e trgovina, Alibabanina platformu za prodaju u Kini, Austin Li Jiaqi, poznata zvijezda kineskih društvenih mreža, jednom prodao 15.000 ruževa za usne u samo pet minuta. On na Taobaou ima 64 milijuna pratitelja a 2021. godine bio je domaćin oko 250 prijenosa uživo. Poznat kao kineski “Kralj ruževa za usne”, 2018. godine sukobio se Jackom Maom, osnivačem Alibaba Group Holdinga – natjecali su se tko će prodati veći broj ruževa za usne na Taobao Marketplaceu.
Pored njega, 36-godišnja Huang Wei, uspiješna prodavačica poznata pod imenom Viya, 2019. godine vodila je live program u kom je reality TV zvijezda i poduzetnica Kim Kardashian rasprodala cijelu svoju zalihu od 15.000 bočica parfema svojeg imena KKW u samo nekoliko minuta. Viyin bruto volumen robe (GMV) u pretprodajnom danu za Double 11 – Dan samaca – dosegao je 134 milijuna dolara odnosno 8,53 milijarde yuana. 2020. izabrana je za najutjecajniju poslovnu ženu časopisa Fortune u Kini, a 2021. izabrana je za kinesku poslovnu ženu u usponu za Forbes. U prosincu 2021. Viya je isključena zbog neplačanja poreza te je naknadno dobila kaznu od 210 milijuna dolara zbog utaje poreza. Imala je milijune pratitelja na glavnim kineskim društvenim mrežama i platformama za kupnju, uključujući Weibo, Taobao i TikTokovu kinesku verziju Douyin. Njezini su računi uklonjeni u prosincu 2021. i od tada se više nije pojavljivala na internetu.
Inače, u lipnju 2022. Kina je imala 1,05 milijardi korisnika interneta, od čega 99,6% koristi mobitele za surfanje, dok je u siječnju 2023. Kina bila dom za 1,03 milijardI korisnika društvenih mreža, što je 72,0% ukupnog stanovništva (u Hrvatskoj oko 82% stanovništva koristi internet).
Početkom 2023. u Kini je bilo aktivno ukupno 1,69 milijardi mobilnih veza što je 118,6% ukupne populacije zemlje.
Broj domena u Kini dosegnuo je vrtoglavih 33,8 milijuna u lipnju 2022. dok je domena “.cn” 17,86 milijuna. Na drugoj strani, broj stranih domena koje su nedostupne u Kini veći je od 300.000.
Kada su u pitanju mlađi korisnici internetskih usluga, Douyin ima ograničenja za korisnike mlađe od 14 godina pa oni mogu pristupiti samo sadržaju sigurnom za djecu i koristiti aplikaciju samo 40 minuta dnevno. Pri tom, sadržaj za mlade je isključivo edukativan, nema opasnih izazova a aplikacije se ne mogu koristiti od 22 sata do 6 sati ujutro. Također, od 2021. djeca ne mogu igrati online video igrice tijekom tjedna – igračima mlađima od 18 godina ograničeno je igranje na samo tri sata i to vikendom: petkom, subotom i nedjeljom. Prvi centri za odvikavanje o igricama otvoreni su još davne 2005. u Pekingu.
Istraživanje koja je 2019.godine urađeno s 3.000 djece u dobi od 8 do 12 godina pokazuje da njih 29% u SADu želi biti YouTuber ili Vlogger, 30% djece iz Engleske želi imati isto zanimanje dok se time u Kini želi baviti 18% djece. Spomenuta statistika pokazuje i da 11% djece u SADu i Engleskoj želi biti astronaut dok je taj postotak u Kini 56. Nadalje, u SADu 19%, u Engleskoj 18% a u Kini 47% djece vidi glazbu kao svoje buduće zanimanje dok bi profesija profesora u SADu bila izbor 26%, u Engleskoj 25% a u Kini 47% ispitane djece.
Puno hvala Antoniji Putić koja je prikupila i ustupila podatke vezane uz internet u Kini; predavanje “Digitalna Kina” održala je u okviru naše vannastavne aktivnosti “Dan kineskog jezika i kulture“.