099 58 567 35 info@haohan.hr

Ako je vjerovati da je piće koje su opisivali pjesnici dinastije Tang (618.god. – 907.god.) bilo baijiu (白酒, báijiǔ), onda se pretpostavlja se da je prvi proto-baijiu nastao u to vrijeme. Popularizaciju je doživio za vrijeme dinastije Song (960.god. – 1279.god.) kada su u većim gradovima nastali barovi (酒馆 jiùguǎn) dok je tijekom dinastije Yuan (1271.god. – 1368.god) postignuto destiliranje alkohola višeg stupnja; smatra se da je prvobitni imao 15% ABV. Tehnologija destilacije sazrijevala je vremenom; u periodu dinastije Ming (1368.god. – 1664.god.) baijiu je počeo nalikovati svom modernom obliku, no usavršavanje tehnika izrade traje i danas.

Baijiu se proizvodi fermentacijom kuhanog sirka (ponekad i drugih žitarica) zajedno s kašom koja se zove qu a koja je ključna za proces proizvodnje. Naime, qu nastaje tako što se zdrobe pšenica i ječam (ponekad i grašak), služi da pod određenom temperaturom i u vlažnim uvjetima uzgaja mikroorganizame (kvasac i gljivice) koji, kada se spoje sa sirkom, luče enzime koji nadalje razgrađuju makromolekule u zrnu proizvodeći složen okus baijiua. Tako kvasac proizvodi etanol.

U kineskoj kulturi baijiu se poslužuje u malim šalicama, s tim da se spomenute razlikuju od regije do regije. Ono što je zajedničkom svim regijama je da se baijiu poslužuje ili topao ili na sobnoj temperaturi te da se pije s hranom, ne pije se sam. Isto tako, ono što je zajedničko svim regijama je da se baijiu pravi tako da odgovara hrani regije u kojoj se proizvodi pa i aroma i okus izražavaju posebnost regije u kojoj se proizvodi. Zato danas u Kini, zemlji velikog broja potpuno različitih kuhunja, imamo potpuno različite vrste kineskog likera, kako ga na Zapadu zovu. 99% njih imaju jednu od četiri arome – aromu riže, laganu aromu, tešku aromu ili aromu umaka. Te glavne arome, smatra se, determiniraju postojanje četiri glavne vrste baijiua čija imena i nose.

Baijiu aroma riže (米香, mǐxiāng) proizvodi se na južnoj obali Kine, u pokrajini Guangxi, gdje su jela blaga pa tako ova vrsta baijiua spada u baijiu najnježnije arome. Kako sam naziv arome kaže, proizvodi se od riže. Reprezentativni primjer ove vrste baijiua smatra se Vinn baijiu koji proizvodi jedna vijetnamska obitelj koja potječe s juga Kine a čija se destilerija nalazi u Americi, u Oregonu.

Nasuprot jugu, imamo sjever i pekinšku kuhinju koja zbog hladne klime zahtijeva puno jači baijiu. Čak najjači, sadrži 58% alkohola. Paradoksalno, aroma je glatka i suptilna, zato i spada pod vrstu blagih aroma (清香, qīngxiāng). Poznat predstavnik ove arome je Kinmen Kaoliang, baijiu koji se proizvodi u Tajvanu.

Jugozapad Kine, gdje je zastupljena sechuanska kuhinja kojom preovladavaju ljuti začini i ljuta ulja, karakterizira baijiu jake arome (浓香, nóngxiāng), s voćnim, slatkim notama koje služe da razbiju začinjena jela ove regije. Tu je nastao baijiu rijeke Ming koji se proizvodi u partnerstvu s destilerijiom koja ima najdulji kontinuitet poroizvodnje, još od 1573.god.

U njihovoj blizini, u oblasti Guizhou, nastala je i četvrta aroma, aroma umaka (酱香, jiàngxiāng). Kuhinja ove provincije je ljutkasta, ali i kisela, a okus baijiua je okus sezama, umaka od soje, gljiva. Najpoznatije i najpopularnije među ovom aromom, a usudimo se reći i među svim ostalim aromama, zasigurno je Moutai baijiu. Vrijednost jedne boce iz 1998. na aukciji 2017.godine procijenjena je između 25.000,00 i 37,600,00 $! Specifično je da Moutai baijiuu lokalna voda daje posebnu karakteristiku pa je ova za Kinu važna destilerija dobila zaštitu na način da se kilometrima oko nje ne smiju graditi postrojenja/fabrike koje bi narušile kvalitetu okoliša pa samim tim i kvalitetu vode koja je, kako rekosmo, jedan od ključnih sastojaka ove vrste baijiua. Proces proizvodnje je također specifičan, dugačak i, naravno, tajan. Izlišno je spominjati da ga se pokušava na razne načine proizvesti van originalne destilerije te da postoji puno kopija. Zanimljiva je i informacija da se od ove vrste pića koja ima 53% alkohola pravi sladoled.

Iako skoro da nema provincije u Kini koja nema barem jedan regionalni baijiu, Guizhou i Sechuan dvije su regije s najvećim brojem, ali i najkvalitetnijim, najpoznatijim i najskupljim destilerijama u Kini.

Osim po aromi i cijenama, baijiu se razlikuje i po stilovima, načinima proizvodnje te sastojcima koji, pored sirka, mogu biti raznovrsni. Ruža ili neko drugo cvijeće, glogove bobice i bambusovo lišće samo su neki od njih. Nije neobična pojava ni dodatavanja oolong te zelenog ili crnog čaja. Čak postoji baijiu s dvadeset ljekovitih biljaka; proizveden je prvi put 1790.god. za kraljevsku obitelj i zove se Kraljevski lotus (御莲白酒, Yàlián báijiǔ).

Ceremonijalno se prilikom ispijanja pozdravi domaćina, prolije se mala količina na zemlju (simbolično izražavanje poštovanja prirodi), otpije se gutljaj te s domaćinom podijeli dojam degustacije i završi ispijanje pića uz nazdravaljanje. Dio je kulture i da domaćin inicira ispijanje koje gost potom prihvaća. To je ujedno i dio koji se u modernom dobu jedini zadržao. Domaćin će reći 为…干杯 (wèi…gānbēi nazdravljamo za…) i gosti će nakon nazdravljanja ispiti piće iz svoje šalice, od jednom, naiskap, do dna. Često će i okrenuti šalicu kako bi pokazali da je cijela šalica ispijena.

Iako baiju, piće koje ima potpuno drugačiji okus od onih koja se na Zapadu konzumiraju, može imati slične cijene kao alkoholna pića na Zapadu koja imaju sličan postotak alkohola, neki primjerci baijiua, zbog vještine i tradicije u izradi te starosti ili rijetkosti primjerka, mogu biti puno, puno skuplji. U nekim dijelovima Kine kupuju se kao pokloni u posebnim prilikama dostižući cijenu i do skoro 4.000,00 $. Nasuprot takvim, kako ih smatraju, vrhunskim kolekcijama, nalaze se jeftini baijiu čija cijena može biti jednaka cijeni npr. piva. Skupog ili jeftinog, baijiua se godišnje popije jako puno. Primjerice, 2018.god. prodano je skoro 11 milijardi litara što je više nego votke, viskija, tekile, ruma i džina zajedno. Spada u najprodavanija pića na svijetu pa tako među 10 najprodavanijih pića svijeta, različiti proizvođači baijiua zauzimaju prva 4 mjesta. Inače, Kina ima preko tisuću proizvođača baijiua koji u prosijeku godišnje proizvedu 20 milijardi boca što je ekvivalentno količini vode potrebne za napuniti 4 000 olimpijskih bazena.

Noseći epitet žestokog pića, u poslovnom svijetu, na večerama koje su sastavni dio poslovne kulture Kine, baijiu (posebice onaj s visokim stupnjem alkohola) služi kao sredstvo da se potencijalni poslovni partneri bolje upoznaju (nije neobično da ljudi u alkoholiziranom stanju pokažu svoja prava lica). To daje ovom piću negativnu reputaciju, ali, kažu, navedeno nije običaj u svim dijelovima Kine.

Baijiu je ponio i epitet “tekuća britva” 1972. god. kada je američki novinar izvještavao o posjeti američkog predsjednika Richarda Nixona Kini. Piće je to koje ne samo da se poklanja u posebnim prilikama nego se u istim i služi; njime s izražava dobrodošlica, gostoprimstvo pa je poznato i kao diplomatsko piće Kine (prije svega se misli na Moutai baijiu). Smatrajući se nacionalnim pićem, baijiu je sastavni dio svih svečanih prilika, i poslovnih i obiteljskih. Neizostavni je dio svih obiteljskih slavlja, svadbenih primanja, tradicionalnih blagdana. Tako je bilo kroz povijest, tako je i danas.

Smatra se da kineska alkoholna pića imaju nadulju povijest pa ne čudi široka lepeza ne samo baijiua nego i ostalih vrsta. Ne zna se točan period nastanka, ali glinene posude za koje se vjeruje da su služile za proizvodnju alkoholnih pića pravljenih od riže, grožđa, meda i prosa, datiraju iz perioda od prije 9000 godina i najraniji su dokaz postojanja alkohola u drevnoj Kini. Iako i baijiu ima tradiciju dugu stoljećima, na Zapadu se tek popularizira i to uglavnom kao dio koktela. Tako danas sve veći broj destilerija ulaže sve veće novčane iznose u marketing tržišta van azijskog kontinenta, posebice američka.

Zahvaljujući kanadskom blogeru Jimu Boyceu koji je želio popularizirati baijiu među strancima, od nedavno čak postoji Svjetski dan baijiua. Obilježava se 9.kolovoza diljem 30 gradova, od New Yorka do Melbourna.

U svijetu je danas proizvodnja i reklamiranje alkohola legalna dok je ispijanje svih vrsta alkoholih pića društveno prihvatljivo, čak normalno, uobičajeno. No, takav pozitivan stav društva prema alkoholu ima negativne posljedice koje iz godine u godinu, na žalost, samo rastu. Global Times, američki medij, pozivajući se na stručne podatke medicinskog časopisa The Lancet (koji su se bavili podacima od 1990.god. do 2016.god. u 195 država), objavio je spisak deset država vodećih po broju umrlih od alkoholizma. Kina je bila na prvom mjestu. Od alkoholizma, bolesti uzrokovane prekomjernom uporabom žestokih pića koja se smatra najučestalijom ovisnošću doba u kom živimo, te godine u Kini je umrlo 124 000 osoba – 59 000 žena i 650 000 muškaraca.

Pišući o baijiuu, najkonzumiranijem žestokom piću na svijetu, pisali smo o segmentu kineske kulture koji karakterizira i drevnu i modernu Kinu što ne znači da podržavamo ispijanje bilo koje vrste alkohola, njegovu promociju ili popularizaciju. Dapače! Ograđujemo se od svake preporuke ili pozivanja na spomenuto. Ako nešto od srca preporučamo i pozivamo da probate, onda je to kineski čaj. U Kini se i s čajem, sokom, čak i vodom može nazdraviti! 🙂 为你们健康干杯!

Ako želite, podijelite na svojim društvenim mrežama. Hvala!

Follow us
INSTAGRAM
error: Content is protected !!

Naše web-stranice koriste kolačiće kako bi Vam omogućili bolje korisničko iskustvo, za analizu prometa, posjećenosti i korištenje društvenih mreža. Neophodni kolačići su neophodni za rad naše web-stranice i korištenje njenih značajki i/ili usluga. Ostali kolačići obuhvaćaju kolačiće za dijeljenje sadržaja na društvene mreže te za praćenje posjetitelja web-stranice u svrhu statistika i poboljšanja naših usluga. Više informacija